Z innej beczki.

Dziś wpis bez moich fotografii.

Dawno jakoś nie miałam okazji wybrać się do Muzeum Śląskiego. Ostatnim razem byłam tam chyba w czerwcu. Jednak mobilizowanie się w ostatnim momencie jest moją cechą charakteru. W związku z tym wybrałam się dziś do Muzeum Śląskiego na wystawę „Sztuka kobiet – kobiety w sztuce. Artystki na Śląsku 1880-2000”. Wystawa trwała dość długo, bo od 22 czerwca do dzisiaj. Cóż mogę powiedzieć – wystawa przypadła mi do gustu, jedne dzieła mniej, inne bardziej. Za najpiękniejsze uznałam dzieła Gertrud Staats, których wiele było na wystawie. Mój nowy-ulubiony obraz jej autorstwa jest  Tu.  Niestety na tej reprodukcji wygląda miernie – na żywo ma znacznie intensywniejsze barwy. Tyle w kwestii tej wystawy, ponieważ ważniejszym celem wyprawy była wystawa „Dopełnienie konieczne. Śląskie fotografki”. Nie zawiodłam się, uważam że ta wystawa jest świetna i że nie brakuje u nas dobrych rodzimych fotografów płci żeńskiej. Można na niej zobaczyć wiele prac Zofii Rydet, łącznie z fragmentem legendarnego projektu „Zapis socjologiczny”. O tym projekcie przeczytałam pierwszy raz parę tygodni temu i bardzo się cieszę, że zobaczyłam prace tej autorki w naszym muzeum. Więcej o artysce można dowiedzieć się ze strony fundacji założonej przez jej rodzinę.  Natomiast więcej fotografii mistrzyni można znaleźć na przykład na stronie fundacji Dla Śląska.

Fotografia z cyklu "Zapis socjologiczny", 1978-1990.

Fotografia z cyklu „Zapis socjologiczny”, 1978-1990.

Poza tym moją uwagę zwrócił cykl Jowity Bogny Mormul zatytułowany „Przestrzeń intymna”. Nie będę się o nim rozpisywać, to trzeba zobaczyć, jeśli nie na żywo to chociaż w internecie.  Bardzo spodobała mi się zarówno koncepcja, jak i realizacja projektu.

Uważam że akt to wymagający temat dla fotografa i nie każdy powinien go podejmować. Granica dobrego smaku jest bardzo cienka. Nie przepadam za ordynarnym pokazywaniem nagiego ciała. Dlatego wprost urzekły mnie prace Beaty Mendrek Mikulskiej. Z chęcią powiesiłabym je w swoim mieszkaniu. Są to kompozycje proste, eleganckie i przyciągające uwagę. Nie mogłam się od nich oderwać.

Intymność

Fotografia z cyklu „Intymność” Beaty Mendrek-Mikulskiej

Poza tym subiektywnym wyborem, na wystawie można zobaczyć prace siedmiu innych artystek. Bardzo gorąco polecam tą wystawę miłośnikom fotografii i sztuki. Wystawa potrwa do 11 listopada.

Skomentuj

